Поговоримо про виховання у дітей відповідальності
Засідання квадроклубу:
«Що? Де? Коли? Як?»
Що?
Сучасне суспільство
прагне демократії. Ознаками демократії є свобода і відповідальність. По своїй
суті для нашого суспільства – це нова формація форми життя.
Відповідальність
характеризує такий рівень поведінки, коли дитина виявляє здатність до
самостійного вибору і розв’язання різного роду завдань
Де?
Основи формування відповідальної особистості закладають у ранньому та
дошкільному дитинстві. У БКДО зазначено: «На кінець дошкільного періоду у дітей
мають бути сформовані базові якостіхарактеристики особистості: довільність,
самостійність. Креативність, ініціативність, безпечність, самосвідомість,
самоставлення, самооцінка, відповідальність.»
Коли?
Найбільш
актуальним формування відповідальності стає у страшому дошкільному віці, перед
вступом дитини до школи. Перед майбутнім першокласником висувається цілий ряд
вимог: він повинен виконувати вимоги вчителя, неухильно дотримуватися режиму,
підкорятися правилам поведінки. Однак через недостатню довільність і
несформованість вольових якостей багато першокласників не можуть підкорити свою
поведінку встановленим правилам. Частими є випадки, коли учням важко висидіти
цілий урок, і замість того, щоб слухати вчителя, вони починають займатися
своїми справами: малювати, гратися. Дитина може покинути клас посеред уроку зі
словами: «Мені набридло, я хочу додому». Внаслідок цього з кожним роком вимоги,
які пропонуються дошкільним педагогам щодо формування в старших дошкільників
відповідальності, зростають.
Вихователі і батьки нерідко вимагають від дитини
старанності і відповідальності, не проявляючи достатньої турботи про формування
цих якостей. Завдання педагога повинно полягати в тому, щоб протягом виховання
у старшому дошкільному віці навчити її свідомо керувати своєю поведінкою і
сформувати у неї необхідні для цієї якості особистості, у тому числі
відповідальність. При цьому різні види і методи педагогічного впливу формують
цілісну систему організації і розвитку соціальної відповідальності, у якій
головне місце посідає вплив педагога-дошкільника.
Як?
Особливу
увагу, на нашу думку, слід звертати на формування емоційних передумов моральної
поведінки, що проявляються у здатності вірно розуміти і відчувати зміст конфліктної
ситуації, адекватно реагувати на позитивні та негативні її аспекти. Період
дошкільного дитинства характеризується тим, що вчинки дитини вперше починають
викликати у неї певні емоційні стани, що є моральними за своєю суттю. Саме вони
виступають основою виховання відповідальної поведінки у дошкільному віці.
Немає коментарів:
Дописати коментар